Czy preparaty stosowane w leczeniu cukrzycy typu 2 mogą indukować ostre zapalenie trzustki?

Anna Borowik 1, Antoni Hrycek 1, Jerzy Chudek 2, Magdalena Olszanecka-Glinianowicz 3
1 - Klinika Chorób Wewnętrznych, Autoimmunologicznych i Metabolicznych, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
2 - Zakład Patofizjologii, Katedry Patofizjologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
3 - Zakład Promocji Zdrowia i Leczenia Otyłości, Katedry Patofizjologii, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Postepy Hig Med Dosw
2011; 65 678-682
ICID: 964936
Article type: Review article
 
 
Rosnąca liczba osób chorujących na cukrzycę typu 2, wprowadzanie do praktyki klinicznej kolejnych nowych leków hipoglikemizujących oraz dążenie do uzyskania jak najlepszej kontroli glikemii przy zastosowaniu politerapii sprawia, że coraz częściej możemy spotykać się z działaniami niepożądanymi wywoływanymi przez te leki. Jednym ze stosunkowo rzadkich działań niepożądanych leków hipoglikemizujących jest ostre zapalenie trzustki (OZT). Dlatego celem opracowania jest przegląd danych literaturowych dotyczących występowania tego powikłania w trakcie leczenia cukrzycy typu 2.
DOI: 10.5604/17322693.964936
PMID 22100801 - kliknij tu by zobaczyć artykuł w bazie danych PubMed
  PEŁNY TEKST STATS

Poleć artykuł

Nazwisko i Imię:
E-mail:
From:
Język:


Artykuły powiązane in IndexCopernicus™
     leki hipoglikemizujące [1 powiązanych rekordów]
     Hypoglycemic Agents [13 powiązanych rekordów]
     acute pancreatitis [122 powiązanych rekordów]